Latauspisteitä sähköautojen yleistymisen tahtiin

09.01.2019, klo 13:40

Liikenteen sähköistämisen nosto ilmastotavoitteiden saavuttamisen keinoksi on herättänyt kiinteistöt ja asukkaat miettimään sähköautojen latauksen järjestämistä pihoille. Toteutus on yksinkertainen, kunhan edetään säädösten ja taloyhtiöiden päätäntämekanismien mukaan.

Latauspisteen asennus taloyhtiön parkkipaikalle.

Suuri osa suomalaisista asuu taloyhtiöissä. Keskusteluun on noussut kysymyksiä siitä, miten latauspisteet ovat taloyhtiöiden tiloihin teknisesti järjestettävissä, millaisia latauslaitteistoja voidaan taloyhtiöihin rakentaa ja mm. siitä, miten lataamisen energiakustannukset saa luotettavasti kohdennettua lataajien maksettavaksi sekä millaisia apuvälineitä tähän tarvitaan.

Taloyhtiön kannattaa pyytää sähköautolatauksen yksityiskohdat tunteva sähköalan ammattilainen kertomaan ratkaisuista ja kustannuksista esimerkiksi taloyhtiön kokoukseen. Asiantuntijan kanssaan voi myös pohtia sitä, millaiset ovat käyttäjien tarpeet, millaisia latauksia voidaan alkuvaiheessa sallia sekä milloin ja miten on syytä alkaa investoimaan parannuksiin.

Mitä latausjärjestelmältä halutaan?

Ensimmäinen selvitettävä asia on se, mitä latausjärjestelmältä halutaan? Halutaanko taata taloyhtiön asukkaille yön yli latauksessa tietty määrä kilometrejä tai tietty määrä kilometrejä esimerkiksi tunnin latauksella?

Haluttu toimintasäde ja latauksen nopeus muodostavat tärkeimmät kriteerit latausjärjestelmälle. Avuksi tähän pohdintaan kannattaa ottaa henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016: Suomalainen liikkuu keskimäärin 41 km päivässä ja 15 km yhdellä siirtymällä.

Kotilatausta suunniteltaessa voi huomioida, että yleensä hidas lataus riittää päivän ajotarpeeseen. Näin myös talonyhtiön sähköjärjestelmän tehot riittävät useammalle lataajalle ilman suuria remontteja. Sähköauton akku on päivittäiskäytön jälkeen harvoin tyhjä ja yöaikaisen latauksen tarve pystytään täyttämään hitaalla latauksella. Kiireisimmissä tapauksissa sähköautoilija voi turvautua pikalatauspisteisiin, joiden määrä lisääntyy automäärien kasvaessa.

Älykäs latausjärjestelmä esimerkiksi raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä, kuvassa Etolpan vaihtoehto.

Latauskustannusten kohdennus

Suunnitteluvaiheessa on myös päätettävä latauskustannusten kohdennus; riittävätkö käyttäjien mittarit, jotka luetaan määrävälein, vai onko parempi valita älykäs latausjärjestelmä, joka raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä.
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Matti Orrberg ja Voltmen Oy:n toimitusjohtaja Janne Skogberg rauhoittelevat kustannuksista huolestunutta kansaa.

- Kun sähköautoilijat ovat vielä toistaiseksi selkeä vähemmistö, kaikkia taloyhtiön autopaikkoja ei tarvitse heti muuntaa sähköautojen latauspisteiksi.
Harkiten hyvää tulee

Yksi vaihtoehto latauspisteiden järjestämisessä on pitkän ajan suunnitelma, jonka voi toteuttaa vaiheittain sähköautojen lisääntyessä. Yleensä alkuun päästään vanhoilla lämmityspisteillä vaihtamalla vain kotelo lataukseen sopivaksi. Kaapeloinnin voi uusia myöhemminkin. Joitakin teknisiä edellytyksiä on kuitenkin huomioitava.

Tarvittava energiamäärä perustuu siihen, kuinka paljon ajokilometrejä halutaan taata latausaikana. Ja mitä nopeammin energiaa halutaan ladata sitä enemmän tarvitaan tehoa. Sähköautolatauspisteiden hankinnan yhteydessä tulisi varmistaa, että kiinteistön sähkökeskukset sekä liittymis-, nousu- ja ryhmäkaapelointi ovat riittäviä, niin etteivät sähköt katkea ylikuormitustilanteessa.

Kannattaa muistaa, että sähköauton akku ei ole useimmiten tyhjä, kun auto parkkipaikalle ajetaan ja että päivittäiset ajomatkat ovat monella laskettavissa muutamassa kymmenessä kilometrissä. Julkiset pikalatauspisteet teiden varsilla ja kaupungeissa ovat ratkaisu suurempaan lataustarpeisiin.

Ei yksittäisiä, erilaisia latauspisteitä

- Osakkaiden yksittäin hankkimat eri tyyppiset latauslaitteet eivät ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu. Kannattaa edetä harkiten ja tehdä taloyhtiölle kokonaisvaltainen suunnitelma, jolla varmistetaan tehon riittävyys ja laitteiden yhteensopivuus.

- Älykäs latausjärjestelmä huolehtii latausten ohjauksesta ja tehotasapainosta eikä välttämättä ole tarvetta parantaa koko kiinteistön sähkönjakelua, muistuttaa Orrberg.

Latausmahdollisuus taattava kaikille

Aika usein taloyhtiöiden autopaikat ovat asukkaille nimettyjä, jolloin sähköauton latausmahdollisuus – vaikka sitten pienempitehoisenakin – on taattava jokaiselle asukkaalle. Ratkaisu, jossa taloyhtiöllä olisi sähköautoilijoiden yhteiskäytössä oleva latauspaikka, on käytännössä hankala eikä siksi suositeltava.

- Kukaan ei halua lähteä yömyöhään siirtämään autoaan ja tekemään tilaa seuraavalle lataajalle, toteaa Janne Skogberg.

Jos tavoitellaan ARA-tukea, latausvalmius kannattaa tehdä kerralla kaikille taloyhtiön autopaikoille.

Teksti: Ari J. Vesa, Kuvat: Mikko Arvinen ja Tuomas Sauliala

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin.

Lue lisää

Sähköautolla Suomen talvessa

Ennakkoluulot nousivat vahvasti esiin kertoessamme etukäteen lähtevämme palaverimatkalle sähköautolla Helsingistä Rovaniemelle. Kun vielä mainitsimme yöpyvämme lähtöpäivänä Rovaniemellä, kiinnostuneita ja osin epäileviä riitti. Mutta kun illalla viestimme majapaikasta olevamme perillä, vaimenivat epäilyt.

Lue lisää

Laturilta laturille

Sähköautolla liikkuminen onnistuu helposti pidemmilläkin matkoilla. Latausverkosto on jo melko kattava ja se täydentyy koko ajan. Matka Helsingistä Rovaniemelle sujuu helposti saman päivän aikana kolmen latauspisteen kautta.

Lue lisää