Suomessa ladattavat hybridit vetävät sähköautomarkkinaa

13.09.2018, klo 13:20

Sähköautojen määrä kasvaa kaikkialla maailmassa. Kauppaa hidastaa saatavuusongelma. Autoja ei riitä ostajille pikaisiin toimituksiin ja myös mallikirjo on vielä kapea. Suosio kasvaa kuitenkin ripeästi. Meillä kasvu painottuu kuitenkin muusta maailmasta poiketen ladattaviin hybrideihin, joita on saatavissa täyssähköautoja helpommin.

Teknologiateollisuuden tuore sähköisen liikenteen tilannekatsaus kertoo sähköautojen suosion kasvavan edelleen ripeästi. Kokonaismäärä ei ole vielä korkea. Kesäkuun lopussa Suomen teillä liikkui runsaat 11 300 sähköautoa. Määrä on kasvanut vuodessa 136 prosenttia.

Nykyisellä kasvuvauhdilla sähköautojen määrä ylittää 20 000 auton rajan ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Energia- ja ilmastostrategian tavoite täyttyy selvästi etuajassa, sillä 20 000 kappaleen raja oli asetettu vasta vuoden 2020 loppuun.

 

Poikkeava kehitys

Suomi näyttää tällä hetkellä etenevän kuitenkin eri tahtia muun maailman kanssa. Meillä ladattavien hybridien määrä kasvaa huomattavasti täyssähköautoja nopeammin.

Meillä täyssähköautoja on kokonaismäärästä 16 prosenttia, kun vastaava osuus on kansainvälisesti 60 prosenttia. Vuoden 2018 alkupuoliskolla Suomessa rekisteröidyistä sähköautoista täyssähköautojen osuus oli 10 prosenttia. Liikenteen 50 prosentin päästövähennystavoitteeseen pääseminen vaatii kuitenkin täyssähköautojen huomattavasti suurempaa osuutta kaikista sähköautoista.

 

Tukea nollapäästöisille

Tämän vuoden alusta Suomessa voimaan tullut määräaikainen hankintatuki tukee nollapäästöisten sähköautojen hankintaa 2000 eurolla. Ruotsissa vastaava hankintatuki on ollut heinäkuusta alkaen 60 000 kruunua eli nykykurssilla noin 5750 euroa.

Päästötavoitteisiin pääseminen ja liikenteen päästöjen oleellinen pienentäminen vaatii nollapäästöisten autojen määrän lisääntymistä. Niiden lisääntymistä voidaan edistää myös verotuksen avulla. Tehokas keino täyssähköautojen määrän lisäämiseksi olisi työsuhdeautoilun verotuksen kehittäminen nollapäästöisen autoilun suuntaan. Työsuhdeautoilla ajetaan keskimääräisiä henkilöautojen ajomääriä huomattavasti enemmän.

 

Latausmahdollisuuksia edistetään

Latausverkon toimivuus ja hyvät latausmahdollisuudet ovat sähköautokannan kasvun perusedellytys. Latausmahdollisuuksien paranemisesta tulee uutisia lähes päivittäin ja mahdollisuudet kohenevat etutahdissa sähköautojen yleistymiseen nähden.

Latausverkoston kasvua ja laajentumista edistetään. Myös tärkeisiin kotilatausmahdollisuuksiin on tarjolla tukea, kun taloyhtiöille on avattu elokuussa mahdollisuus hakea valtiontukea, joka kattaa 35 prosenttia toteutuneen sähköremontin kustannuksista. Maksimi tuki taloyhtiöille on 90 000 euroa.

 

Taloyhtiöt mukaan kehitykseen

Latausverkoston kehittämisessä panostetaan myös asiointilataukseen, pikalataukseen sekä julkisen liikenteen latausjärjestelmiin. Kauppaketjujen ja muiden yritysten panostukset latauspalveluihin toimipisteissään ovat tärkeitä tässä kokonaisuudessa ja nämä investoinnit ovat hyvässä vauhdissa.

Nykyiset lataus- ja pikalatausmahdollisuudet mahdollistavat jo sujuvan liikkumisen sähköautoilla suurimmassa osassa maata. Taloyhtiöt ovat kuitenkin kehityksessä tärkeässä asemassa. Latauspisteiden määrää pitää saada kasvatettua erityisesti kerrostaloissa kaupunkialueilla. Kotilataus on tärkeää ja se on monelle sähköauton hankinnan edellytys.

 



Kommentti: Älä ylimitoita taloyhtiön latauspistettä

Kun sähköautojen latauspisteiden hankinta tulee taloyhtiöön ajankohtaiseksi, on hallituksella edessään urakka latausratkaisuihin perehtymisessä. Jos hallituksella ei entuudestaan ole täsmällistä tietoa talon sähköjärjestelmästä, tulee ensimmäisenä tehdä selvitys nykytilanteesta. Tämän pohjalta voidaan lähteä suunnittelemaan kustannustehokkainta latausratkaisua.

– On syytä korostaa, että latauspisteiden virtaa ei kannata ylimitoittaa. Jo 1x16 A latausvirta (3,7 kW teho) on riittävä sähköautoille. Kyseisellä latausvirralla voi ladata yön aikana kymmenessä tunnissa noin 150 – 250 km edestä kantamaa, eli 3 – 5 kertaa keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran. On kohtuutonta edellyttää taloyhtiöltä tämän enempää, varsinkin kun latausvirran nostaminen ei ole ilmaista, korostaa Energiateollisuus ry:n sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä.

Kohtuullisella latausvirralla sekä latauspisteiden älykkäällä kuormanhallinnalla moni taloyhtiö selviää ilman mittavaa sähkökeskusremonttia, jolla usein turhaan pelotellaan.

Teksti: Ari J. Vesa

 

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Omakotitalon syksyiset huoltovinkit

Omakotitalossa ja muussa pientalossa asuvan on hyvä tarkistaa kiinteistön kunto ennen pakkasia. Pienellä vaivalla vältytään jäätyneiden putkien, lämmityksen riittävyyden tai veden tulvimisen kaltaisilta ongelmilta.

Lue lisää

Järeät televisiot tulevat

Seuraavaksi kodeissa yleistyvät suurikokoiset 65–85 tuuman ultratarkat televisiot. Ja miksipä ei? Ovathan hinnat pudonneet kohtuulliseen 700–1000 euron haarukkaan.

Lue lisää

Älykäs kodintekniikka avuksesi: esineiden internet hakkerin silmin

Internettiin liitettävän kodintekniikan määrä lisääntyy. Aivan riskitöntä IoT-laitteiden kytkeminen verkkoon ei ole. Kannattaa lukea aina huolellisesti turvaohjeet ja nyt viimeistään kehittää itselle järjestelmä erilaisten salasanojen muistamiseen.

Lue lisää